A73

De A73 is een snelweg die loopt van knooppunt Ewijk via Nijmegen en Venray naar Venlo, en van Venlo via Roermond naar Echt. Omdat het een belangrijke verbindingsweg tussen Noord- en Midden-Limburg is, wordt deze snelweg ook wel ‘de ruggengraat van Limburg’ genoemd. De A73 is zo’n 114 kilometer lang en onder het beheer van Rijkswaterstaat.

Rijkswegen in Nederland (#73 is de A73)

Rijkswegen in Nederland (#73 is de A73)

Bouw aan de A73

In de afgelopen jaren is er veel gedoe geweest over de werkzaamheden aan het zuidelijke deel van de A73. Deze bouw zou klaar zijn op 1 januari 2008 en besloeg het aanleggen van 2 tunnels, 8 nieuwe aansluitingen, 2 nieuwe knooppunten en 40 viaducten, bruggen en ecoducten. De einddatum werd steeds uitgesteld, en uiteindelijk werd de A73-Zuid in december 2009, bijna 2 jaar later dan gepland, helemaal opengesteld. De vertraging kwam vooral door de aanleg van de twee tunnels, die volgens een onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (pdf) technisch ingewikkelder in elkaar zaten dan de opdrachtgever en opdrachtnemer in eerste instantie hadden gedacht.


Video: ‘In a snowy environment’ op de A73

De Roertunnel

Één van die twee aangelegde tunnels is de Roertunnel, die zijn naam dankt aan de nabijliggende stad Roermond. De tunnel is bijna 2,5 kilometer lang, en daarmee de langste landtunnel voor autoverkeer van Nederland. Er zijn nog vaak problemen rondom de tunnel, zoals de verkeershinder die ontstaat wanneer te hoge vrachtwagens die de tunnel in proberen te rijden.

Sinds 2012 is op de A73 over het algemeen de maximumsnelheid net als op veel andere snelwegen 130 km/u, maar in de tunnel is de maximumsnelheid 100 km/u.

De Roertunnel van bovenaf

De Roertunnel van bovenaf